2011-09-09

Wakannai =3=

Jag har inget schema i skolan an, vi kommer fa valja ganska mycket sjalva vad vi vill lasa, sa den har veckan har jag foljt min klass och varit med pa alla deras lektioner. Den storsta skillnaden mellan den japanska och den svenska skolan ar for er som inte vet att lararen star och pratar HELA lektionen. Och skriver kanji pa tavlan. Och delar ut fragor. Hitills tror jag inte jag sett nagon racka upp handen. Klassen sitter och lyssnar eller antecknar eller sover. Det ar helt okej att sova btw, forsta kemilektionen trodde jag att lararen var jattestrang och alla var typ radda for honom for det var helt tyst i klassrumet, men nar jag ser mig omkring ser jag att halva klassen sitter och sover. xD; Sen tar lararen upp nagon kemi-person vars namn blir lite som avocado nar det skrivs med katakana (Abogarodo-nanting), sa han borjar prata om avocados i fem minuer och ingen i klassen verkar bry sig eller ens veta vad en avocado ar. Sa farlig var den lararen. >>; De tycker att jag ar jatteduktig som haller mig vaken pa lektionerna, haha. Men man blir verkligen trott, man sitter liksom bara dar och lyssnar i 50 minuter och jag fattar inte mycket alls sa jag spenderar oftast lektionerna med att forsoka skriva av fran tavlan for att oversatta senare, men det gar sadar nar alla utom japanskalararen skriver sa slarvigt att det ar omojligt for mig att se streckordningen eller ens vilket streck som ar vilket. Det blir inte battre for att min klass laser kemi och fysik (eller vad det ar) for man laser ju sa mycket sant pa samlinjen. Matten ar ocksa jobbig, det var precis sa jag klarade matte C, och sa ska jag plotsligt lasa en hogre kurs (vet inte vart de ligger enligt de svenska kurserna, men de raknar med i och stuff) pa japanska. Jag raknade inte sa mycket matte under lovet. Kombinationen de ligger langra fram/jag kommer knappt ihag det jag last/det ar pa japanska gor det lite svart for mig att hanga med, speciellt eftersom ingen kan forklara nagot for mig, sa nu tror min larare att alla i Sverige ar helt efterblivna i matte. Forlat. xD; Jag hoppas att jag inte maste ha matte, for i den har takten kommer det inte ga bra. Dessutom staller de upp helt konstigt.
Jag har kommit pa att min geografilarare pratar konstigt, han har typ nagon dialekt. Jag fortstar inte vad han sager men det later iaf roligt.
Pa idrotten haller tjejerna just nu pa med danserna infor Taikusai (idrottsfestivalen). Det ar roligt men aah alla kunde typ redan dansen min forsta lektion?? Sa jag failar jattemycket och enligt Kate (hon fran Australien) har vi den svarste. Vi har en lite lattare dans ocksa men den har jag knappt ovat pa an sa den kan jag inte alls haha. Var idrottslarare ar valdigt ung och ganska strang, vi fick en utskallning forsta lektionen jag var med pa for att vi var sega att stalla upp oss, men hon hjalper mig jattemycket och har massa talamod. Uhh jag undrar om jag kommer kunna lara mig bada danserna i tid. > <; Man duschar inte efter gympan har btw, alla tjejer har med sig nagon sorts tvattlappar, lite som vatservetter, som de torkar av sig med. >>; Maste anda sagaatt det funkar ganska bra. Killarna byter nog bara om. xD;
Men hmm vad har jag mer for lektioner? Bibelkunskap! En gang i veckan. Det ar faktiskt ganska kul for lararen ar sa engagerad. xD Han forsoker helatiden fa mig att forsta men det hjalper inte sa mycket. Larobokens titel star pa bade japanska och engelska, "Christianity for Beginners"...
En gang i veckan har vi ocksa typ oral communication. Det ar nog den roligaste lektionen. Jag har en japansk engelskalarare, men pa oral communication lektionerna (pa schemat star det bara oral men det sager liksom inte sa mycket) kommer en av de amerikanska lararna. Han heter mr. Foster Och ser ut som jultomten+ett guldkors i ena orat. Han jobbar i kyrkan ocksa, jag tror alla de amerikanska lararna ar kristna men typ ingen annan ar det sa det ar lungt. I alla fall sa borjar lektionen med att han + en japansk larare kommer in och sager "Hello!"
Klassen: Harro!
mr. Foster: How are you?
Klassen: ...mnnflnn...?
Sa bra var de pa engelska. xD;
Sen leker vi nagon fragelek och det ar sa roligt for han pratar overtydligt helatiden, och sen oversatter den japanska lararen. Jag tror att de har lektionerna ar VALDIGT bra for eleverna, for de vanliga lektionerna ar jattekonstigt uppbyggda och jag forstar inte hur de kan lara sig nagot alla fran dem.

Forlat for wall of text, hoppas det gar att lasa. xD; Jag ska forsoka ta bilder pa huset och uniformen, den senare ar tyvar ganska trakig pa sommaren menmen. Kumi-san har en del bilder fran skolan men hon har inte mailat dem an. =3=

Felicia: Jag vet inte vad de gor med ogonbrynen, men har man for langa naglar far man lana en nagelklippare av nagon och klippa av dem. =w= Alla springer runt med nagelklippare den dagen haha. Hoppas alla har det bra dar borta~ <3

2 kommentarer:

  1. Skolan låter rolig! :D
    Förutom matten, den låter hemskt svår :S
    Lägg upp bilder snar, jag är jätte nyfiken på hur allt ser ut :P
    //Nellie

    SvaraRadera
  2. Tack för svaret på min fråga, jag känner mig mycket lättare om hjärtat nu :'D Det låter jättekul alltihop! Hahah asså du läser typ matte E nu låter det som. Nörd^^ Jag sitter och gråter (inombords)på mina mattelektioner numera, jag fattar ingenting. Kraaam<3

    SvaraRadera