2011-09-17

Japansk dans och kimonos

Vi akte till teatren igar. Det var... intressant.

Det visade sig vara en traditionell teater dar de hade upptradanden som liknade Kabuki fast pa modern japanska sa man kunde forsta vad de sa och upptradanden i japansk dans. Vi tittade bara pa dansen for tydligen ar var det andra trakigt haha. Innan dansen borjade satt vi i taeterns cafe och pratade med... nagon. Nagra av skadespelarna kom ocksa och pratade, Kumi-san kanner typ alla, men jag forstod inte vad de pratade om. Jag har sagt till Kumi-san att killarna pa min skola inte kan prata normalt med mig och att jag tycker det ar lite trakigt, sa nu gar hon runt och sager till alla att jag ar desperat efter att fa killkompisar? XD; De sa typ till en av de yngre skadespelarna att jag inte hade nagra vanner och fragade om han inte kunde bli min kompis... >______>;;
Innan dans-grejen borjade sa pratade Kumi-san lite med folk och ba Ahh vi far kolla dar inne : D och slapade in mig i rummet dar de bytte om?? XD Jag menar det ar kul att se hur de sminkar sig och sa men de bytte ju om. > >;
Kumi-san: Du far ta bilder~!
Jag: 'k. >///>;
Precis innan de skulle borga sprang alla in i delen av omkladnings rummet dar vi och de som sminkade sig satt och sa "onegaishimasu", nagra sa det typ hundra ganger.

Aven om det var lite awkward ibland hade jag tur som fick komma dit, dansarna var jatteduktiga och alla hade kimonos och traditionella peruker och sminkningar. Nastan alla skadespelare var man, sa de spelade aven de kvinnliga rollerna. Vissa var jatteunga, en kille var 15 (min kompis) och jag tror att det var en som var annu yngre, och efterat pratade jag meden tjej som var 17. Forlat att jag inte kan forklara sjalva danserna, jag skulle ha filmat men jag var upptagen med att titta sjalv. =w=
Efter ett taggick vi tillbaka till cafeet, de hade gjort takoyaki at mig. <33 DET AR JU JATTEGOTT. 8D En hel del utbytesstudenter har sagt att det bara ar typ deg, men det smakade nastan som okonomyaki~ :3 Fast det ar sant att det ar valdigt mycket deg och ganska lite blackfisk.

Nar vi kom dit fragade Kumi-san om jag ville prova att ha pa mig en kimono, och ja det ar klart jag ville. Skadespelarna blev typ jatteglada nar hon sa att jag ville prova. Jag trodde att jag bara skulle ta pa mig en kimono och ta en bild eller nat men dar hade jag ganska fel. xD; De hamtade en tjej och ba "Det ar hon som ska sminka dig : D" Tydligen skulle jag ha pa mig hela geisha-utstyrseln med peruk och allt. o.o; De borgade med att sminka mig, och det ar verkligen inte lite smink de har. Forst gor de pannan och halsen och allt som syns ovanfor kimonon vitt, skadespelarna malar ben och armar ocksa men det behovde inte jag gora, och markerar ogonbrynen i rott. Sen lagger de pa skuggor i resten av ansiktet innan de lagger pa vitt over allting. Och da menar jag verkligen allting. Jag kunde sjalvklart inte lata bli att skratta sa jag blev vit i munnen ocksa. Sen malar de lapparna och ognen och lagger pa lite svart i ogonbrynen. Alla tyckte att det passade mig jattebra, men jag vet inte om jag holl med, det ser liksom battre ut pa dem. Sen skulle jag fa pa mig kimonon. Seriost, jag hade sex band/snoren runt midjan. Tva for att halla kiminon pa plats, ett under obin, sen obin + nagon sorts platta for att obin skulle fa ratt form och sist tva som dekoration. De sitter ganska hart men man far i allafall bra hallning~ Att ga eller sitta eller ens boja sig var dock lite komplicerat. xD; Peruken var TUNG. Sen kostade den bara 250000 yen ahah. o.e Nar jag hade fatt pa mig allt fick jagga ut pa scenen och Kumi-san och hon vi pratade med i cafeet blev helt galna och tog typ hundra bilder fran olika vinklar, en person stod till och men och fixade mina poser. xD Efter att jag fatt av mig allt och tvattat bort sminket (det tog ett tag) satt jag en stund men tjejen som var 17 och ett par jattesota langhariga chihuahuor som hette Chichi och Kon, hon var jattesnall men jag tror inte hon sa var hon hette, eller sa kommer jag bara inte ihag.

For er som vill se bilder kan ni gara det har. Det ar Kumi-sans blogg, hon lagger upp bilder pa mih heela tiden. xD; Pa forsta sidan finns bilder fran igar, random bild fran lagret i Tokyo, jag och dansken pa ett cafe + lite av mina anteckningar fran koten lektionerna, nar vi gor var alien regitration, konstnaren utan hander, Aso och random magdansare vi sprang in i i stan. Pa andra sidan (klicka pa [次のページ]
under det sista inlagget) finns lite bilder fran nar vi presenterade oss for hela skolan, Tokyo, flygplatsen nar vi kom till Kumamoto och lite annat random. All text ar pa japanska men ni far val anvanda Google translate om ni vagar.

Nu har jag faktiskt varit jatteduktig och uppdaterat jattemycket, varfor far jag inga kommentarer? D8 Jag behover fortfarande hjalp med att valja klubb. > <;

5 kommentarer:

  1. Yay! Bilder! :D
    Haha vill du inte ah killkompisar? xD
    Vad finns det för andra klubber? Kan du nämna några? :P
    //Nellie

    SvaraRadera
  2. Äntligen bilder Sara! Du ser verkligen japansk ut i kimonon men kan du inte skicka blder på dig i skoluniform, på din familj och skola?
    Varför inte körklubben?
    Kramar mamma.

    SvaraRadera
  3. Såg bilderna..! oj vad vit ._. jättebra blogg. du verkar ha kul i japan ^^

    SvaraRadera
  4. Underbart att få se lite bilder på dig, mer sånt. men det är även roligt att läsa din blogg. Supertoppen Sara, ha det bra/Pappa

    SvaraRadera
  5. Såg bilderna, måste bara säga KAWAIIII liksom! :D Fast du såg nästan ut som en annan person, vad konstigt att man kan göra det med färg och löshår. Var det riktigt hår förresten? Min bror har rosa lugg. Jag har ingen aning om varför eller när det blev det eller hur länge han planerar att ha det så. Jag kanske borde pay lite mer attention to min omgivning. Nu åker jag till Kreta på lördag, det ska bli jättekul :D

    SvaraRadera