2011-12-29

Mochitsuki

Eller hur det nu stavas. Det gjorde jag idag iaf. :D

I Japan äter man runt nyår "o-mochi", typ... risdegsklumpar. Antingen som de är eller fyllda med anko eller natto eller vad man nu vill fylla dem men. Nu för tiden är det många som köper dem/degen färdiga, men mina värdkusiners familj gör det själva och min värdfamilj gör det tillsammans med dem. Så idag åkte vi dit. Själva degen gör man genom att banka på någonting, jag antar att det är riset, med stora trähammare, sen rullar man dem antingen som det är eller med fyllning. Mitt jobb bestod mest av att rulla bollar av anko och mochi, men jag fick prova att banka också. Det kändes dock som att det var mest för att folk ville ta kort, hehe. xD; Jag är dålig på att förklara igen, men om ni vill veta mer om hur man gör mochi finns ju alltid google. :3 (förlåt...)

Det roligaste var när vi var klara och hade ätit lunch och jag och mina två yngsta värdkusiner (en tror jag går i 5:an och en i 2:an) skulle gå ut på promenad. De är så gulliga~ x3 Hon som går i 2:an, Mayu-chan, är jätteblyg och pratar alltid jättetyst, men jag lyckades börja prata med henne om hennes Tamagochi tidigare under dagen och det visade sig att hennes väska var fylld med saker hon ville visa. Sen när vi gick ut pratade hon jättemycket och sprang runt och tog kort på allt med sin DSi. Vi plockade också massa såna där blommor som man kan suga på och så smakar det sött och tog en massa bilder med roliga poser vid Shirakawa-floden. Tyvär hade jag bara min japanska mobil med mig så jag kunde inte ta några. Men det var så mysigt att springa runt och göra sånt man gjorde när man var liten~ ;w; Även om jag var lite handikappad eftersom jag inte kan prata ordentligt haha. Sen på vägen hem lekte vi shiritori (tror jag det hette, ni vet den där leken när man säger ett ord och så ska nästa person säga ett ord som börjar på samma bokstav som det förra slutade på) och Noa, hon som går i femman, tyckte att vi skulle ha smeknamn och Mayu-chan tog med sig maskrosor hem. Vill leka med dem igen. :D Mayu-chan ska följa med när jag åker till Amakusa under nyår~

På tal om det, min värdbror, Satoru, ska också följa med och kom ner hit från Tokyo idag, så mama åkte och mötte honom på flygplatsen. Hon sa att hon inte skulle komma hem förens vid elva så när jag hörde att någon kom hem och trodde det var Moe blev jag liite förvånad när det var mama och Satoru som kom. Trodde inte ens han skulle komma hem till oss iadg. xD; Hann inte prata så mycket för de gick ganska snart igen, men han hade köpt gomatamago pudding till mig som omiyage~ :'D Gomatamago är typ det godaste ever, det finns tydligen inte att köpa i Kumamoto, möjligt att de bara har det på flygplatser, men ni som bor i Tokyo borde definitivt försöka leta reda på det~ Ser fram emot Amakusa, även fast det tydligen är jättekallt där.

Titta vad duktig jag är, ni får två inlägg idag. :D Ni måste fortfarande kommentera båda, jag behöver ert stöd om jag ska fortsätta med cheerdance~ TwT

1 kommentar:

  1. Amakusa? O.O
    Jag vill också prova sånna där risdegsklumpar~! :D
    //Nellie

    SvaraRadera