2011-12-28

チアダンス

Cheerdance~!

Jag har äntligen varit på mina två första träningar med cheerlaget~! Det är inte lätt alls men jag kommer ju lära mig något i allafall. ^ ^ Det jobbigaste var att eftersom det är lov ("lov", alla som är med i en klubb=alla måste ändå vara i skolan och träna) har vi morgonträningar, vilket innebär att jag måste släpa mig upp jättetidigt fast det är iskallt och det är inte kul när man egentligen skulle kunna sova längre. > <; Första morgonen funkade inte min varmluftkondidtionering. Inte kul alls. Väl i skolan börjar vi med att byta om i de väl uppvärmda och belysta klubbrummen. Nä skoja bara det är iskallt och finns en svag lampa. Första gången jag skulle tända ljuset letade jag överallt efter "den andra lampknappen" men det visade sig att det bara fanns en. Det är ändå lite mysigt, varje klubb har hängt något för fönstret som symboliserar kluben på något sätt (typ afficher, cheer har en rosa blommig(?) "gardin") och inne i rummet hänger det massa saker på väggarna och det står foton uppställda osv. Från början visste jag inte hur jag kunde vara säker på att gå in i rätt klubbrum eftersom det finns en halv miljon klubbar och rummen står typ uppradade efter varandra, men det visade sig att det står vilken klubb det är ovanför dörren så det var ju inte så svårt.

När man bytt om går man till dansrummet och sitter där tills alla kommit. Alla måste ha håret uppsatt (och tillräckligt långt hår för att det ska gå att sätta upp) och luggen borta ur ansiktet så det kan man också roa sig med. Jag sätter typ aldrig upp mitt hår och jag sätter definitivt inte upp luggen med hårnålar, så det tog lite, eh, tid första gången. xD; När alla kommit går vi ut och sopar löv. Vet inte riktigt vad det har med dans att göra men tror alla klubbar gör det, vet att rugby gör det varje morgon innan skolan, stackarna. Själva träningen börjar med att vi springer massa varv runt löpbanan. Trodde att alla sprang i sin egen takt under en viss tid men tydligen inte, istället springer vi i en jäkla formation. D8 Rio placerade mig typ längst fram vilket innebär att jag varken kan sakta ner eller stanna. Så det är bara att forsätta springa. D:

Under själva dansträningen har vi alltid en balett-del. Det är ganska roligt men jag fattar liksom ingenting, de säger namnet på en övning också vet alla vilken det är, förutom jag då. Men det funkar ganska bra att bara göra efter de andra. Sen idag började de helt plötsligt göra piruetter och jag ba ahem okej jag... står här .____.". Efter baletten har vi olika danslektioner varje dag, igår var det hiphop och idag något mer cheer-igt, fattade inte riktigt vilken stil det var. Och ni vet när man kastar upp benet sådar som man... gör? De har någon övning där de står och gör det i set, tror det är 8-8 8-8 4-4 4-4 2-2 2-2 1-1 1-1, och det verkar helt sjukt jobbligt. Alltså de gör på båda benen framåt och åt sidan. Jag gjorde det inte idag för jag råkade skada mig lite haha. Fick jätteont i en muskel i benet så jag kunde bara delta i halva lektionen, men det har gått över nu~

Haha det är trevligt med kampsportsklubbar btw. Först hade karate utomhusträning samtidigt som vi sprang, och de måste ju göra massa ljud ifrån sig vid varje rörelse så de stod där och skrek och... sparkade på varandra eller nåt. Sen ligger kendos träningsrum precis brevid dansrummet så vi hörde dem träna över musiken. Det låter inte kul. Eller jo det gör det, men det låter inte som att de har kul. Snarare som att de blir torterade. Jag vet att kyudo också har träning typ samtidigt som oss, men jag vet inte vart. Vill seee~~

Oochochoch mars hålls vad som verkar vara Japans näst största baseballturnering för gymnasieskolor (och det är inte litet. ni fattar inte hur stort baseball på gymnasienivå är här ._____.;) på arenan Koushien i Hyougo-prefekturen (nära Osaka), och eftersom Kyugakus lag är ett av de bästa i nationen kommer de åka dit. OCH SJÄLVKLART MÅSTE CHEER OCKSÅ MED OCH HEJA PÅ DEM. :D Så jag kommer antagligen också få följa med. :''D Bara, jag fattar inte riktigt... Jag antar att jag kommer få följa med och titta på, men inte dansa eftersom alla redan kan dansen sen långt tillbaka och den är jättejättejätte svår och intensiv och till stor del fysiskt omöjlig för mig att utföra. MEN när jag satt och tittade på när de övade kom cheerläraren (inte dansläraren, han som är ansvaring för klubben) och sa att jag måste också lära mig dansen så jag kan stå längst bak och försöka lära mig. What...? o-o Asså jag tror ärligt talat att det är omöjligt. Ska fråga Yukako-sensei (dansläraren). Dessutom har de redan alla formationer och allt klara. Och jag kommer dö om jag måste ha mitt första uppträdande på Koushien, det är liksom inte litet. D:

Men ja då har man äntligen gått med i en klubb, whoo~~ Det ska bli kul att spendera mer tid i skolan än att bara gå hem. För det första kommer jag kunna umgås mer med mina kompisar och alla andra i cheer, för det andra har alla andra klubbar också träning så man träffar mer folk överhuvudtaget. :3 Mycket roligare än att sitta ensam hemma~

2 kommentarer:

  1. Det låter jätte roligt! :D
    Du kommer ju vara jätte bra på att dansa när du kommer hem ;)
    //Nellie

    SvaraRadera
  2. Du är fantastisk Sara, du klarar mer än vad du tror. Du kommer att bli jätteduktig, men det viktigaste är att du har roligt.

    Hälsningar/Pappa

    ...se till att adda mig på fejan..

    SvaraRadera