2011-11-29

日本語能力試験

Nihongo Nouryoku Shiken - Japanese-Language Proficiency Test

A.k.a JLPT. Nu på söndag. Jag har pluggat så sjukt mycket, har gått igenom hela den "officiella" läroboken flera gånger och dessutom köpt en till som jag har tagit mig halvvägs igenom på två dagar. Ändå känner jag mig jätteosäker på om jag kommer klara mig. Det finns nämnligen runt 1723671 läroböcker till varje nivå, men igen av dem täcker allt som kommer på provet. Såå jag har ingen aning om vad som faktiskt kommer komma. T-T Sen har det ju varit lite jobbigt att trycka in en halv miljon nya kanji och ord + grammatik i huvudet på mindre än två månader, jag vet inte hur mycket jag kommer ihåg. Och det är ett ganska långt prov, för N4 (nivån jag kommer ta, den näst lättaste eheh -fail-) är ordförståelse 30 min, grammatik/läsförståelse 60 min och hörförståelse 35 min. Jag är rädd att jag kommer somna under hörförståelsen, gjorde det nästan när jag övade med skivan man fick till boken. ;___; Från och med i morgon är det provvecka vilket innebär att vi slutar innan lunch, och vi utbytesstudenter som inte tar proven får sitta och plugga i biblioteket. Haha både jag och Kate har typ panik. Kate har till skillnad från mig haft ordentliga japanskalektioner inriktade på provet väldigt länge, men å andra sidan kommer hon ta N2, den näst svåraste nivån. Men ahh jag vill verkligen klara det här~~~ > < Blir skönt efter när jag äntligen kan ta det lite lungnare med pluggandet.

Men ah förlåt ska sluta tjata om det. xD; Anledningen till att bestämde mig för att göra ett inlägg är att jag kollade igenom mina senaste inlägg och upptäckte vilken brist på bilder det är. Förlååt~! Det är så jobbigt att... koppla in kameran och sånt. ;____; Här kommer iaf lite bilder, har inte haft extremt mycket att fota på siståne men ändå~


Jag kommer till skolan sjukt tidigt nuförtiden, så jag passade på att ta lite bilder på mitt klassrum när ingen var där. xD


Ut mot balkongen där man byter skor. Och killarna byter om på morgonen. Tror att det är antingen för att de har morgonträning (killarna har inget omklädningsrum) eller för att de helt enkelt kommer till skolan i random tröja och byter till skoluniformen väl där, men det var lite jobbigt förut när jag kom senare och ville byta skor samtidigt som de bytte om. :/


Bakåt mot facken där folk har sina böcker osv. Jag har inte behövt använda dem eftersom jag inte har så mycket böcker, är osäket på om jag ens har ett fack (man kan ha saker i bänkarna också).


Jag har gjort risbollar~! Det är mycket svårare än det ser ut att få till rätt form, men jag tycker jag lyckades ganska bra. :'D


Det här verkar vara en jättevanlig efterrätt på japanska resturanger, jag har ätit den två gånger på yakiniku ställen. Det är mjukglass med någon sås, fryst frukt, cornflakes och azukibönor (man behöver inte äta bönorna eheh, jag är som sagt inte jätteförtjust i dem). Man beställer in en jättestor till alla och delar upp i mindre skålar. :3 Corflakes är btw inte alls konstigt, de har dem i crêpes också~


Min dessert på rullbandssushi stället. VISST ÄR DEN FIN? :'D Bilden gör den inte rättvisa, den blev lite deformerad, menmen den var jättefin och jättegod. ;w;

Kan ju berätta om det där med omklädningsrum när jag ändå håller på. Har hört innan någonstans att det är vanligt att killarna har omklädningrum men inte tjejerna, eftersom det är lättare för dem att byta om under kjolarna, men på min skola är det tvärtom. Det finns ett klassrum (ett helt vanligt klassrum fast utan bänkar och med plats att förvara kläder) som tjejerna använder som omklädningsrum medans killarna byter om i klassrummet. Detta skapar problem för mig då jag sitter i biblioteket innan nästan varje idrottslektion och ibland glömmer gympakläderna i klassrummet, och om jag inte skyndar mig tillbaka för att hämta dem innan idrotten hinner de börja byta om. Och jag vill inte gå in i klassrummet när de byter om. >___>; Det finns massa små omklädningsrum som klubbarna använder sig av på skolans område, men de används oftast inte när man bara ska ha idrott.

Känns som att jag redan har berättat om omklädningsrummen, hoppas inte hehe. Tänkte passa på att som några av de andra utbytesstudenterna gjort fråga vad folk egentligen är intresserade av att läsa? Jag har massa saker jag vill skriva om men det händer alltid en massa saker som kommer i vägen. Så, vad vill ni läsa om? Är det ens några som läser? xD; Eller okej det vet jag att det är, ser det på statistiken. Men ja om ni vill veta något så är ni välkomna att fråga~ : D

Godnatt~ ^ ^

3 kommentarer:

  1. Yay! Bilder~! :D
    Det där med omklädningsrumen låter konstigt :s
    Va akward att gå in i klassrummet när de byter om ^o^''
    Jag tycker du ska skriva som du gör ni, om hur allt funkar, hur det är i skolan och vad du gör på helgerna :)
    //Nellie

    SvaraRadera
  2. Jag läser^^ Jag vill bara veta allt om hur det är att vara utbytesstudent. Allt bra och dåligt~

    SvaraRadera
  3. Kul att läsa din blogg Sara. Du skriver väldigt bra, underhållande liksom. Ibland är du riktigt rolig och du får med en massa fakta som är nya för mig. Jag håller tummarna för dig när det gäller japanskaprovet, fast jag tror inte det behövs. Du kommer att klara det fint.

    Ha det bra Sara/ Pappa

    SvaraRadera