2011-11-07

Nu har det hänt en del

Hej, det var ett tag sen jag skrev sist (förlåt), och som titeln säger har det hänt en massa som jag måste berätta om~ :'D
Typ att jag har flyttat~! Jag flyttade den 30:e, så nu bor jag med mina nya värdföräldrar som vill att jag kallar dem mama och papa och min värdsyster Moe som fyller 21 i början på nästa år. Jag trivs jättebra här hitills, alla är så gulliga och bryr sig verkligen. Det är väldigt annorlunda än i min förra familj, nästan tvärtom haha. Förra familjen var vääldigt avslappnad. Jag behövde inte göra något men kunde göra vad jag ville, ungefär. Å andra sidan var de väldigt... oorganiserade? Det var liksom ingen som hade koll på hushållsarbetet och det var väl inte det mest välstädade huset. De pratade inte jättemycket med varandra heller, otoosan hade ett eget rum i sin hårsalong där han satt i stort sett helatiden och Shunsuke var gick upp när jag gick till skolan och kom (nästan) hem till middagen. Så jag pratade i stort sett bara med okaasan. Den här familjen är mer... strikt? Kanska inte strikt direkt men typ... organiserad. Jag hjälper till med lite allt möjligt när jag kommer hem tidigare och jag tror att de vill att jag städar mitt rum en gång i veckan. Papa är väldigt inne på japanska "manners" (de kallar alltid allt för "manner" o.o;) och säger till när jag gör fel, men det blir lite konstigt då han ofta inte allt följer det jag skulle kalla "manner." : D; Meen den här familjen är så gullig~ Första dan gick vi och handlade massa saker till mig, typ miso- och risskålar, en kopp, pinnar osv. Jag fick dessutom jättesöta typ dekorationspinnar till min obentou. När man ser dem från sidan ser de ut som olika desserter, men uppifrån ser de ut som djur. 8D (ja, jag valde dem själv xD) I helgen fick jag dessutom en rosa fluffig matta till mitt rum och de hade redan köpt tofflor till mig när jag flyttade in. Mama lagar dessutom jättegod mat och jag får obentou nästan varje dag. ^ ^ Jag är lite oroligt att de ska bli irriterade om jag gör någonting fel, det verkar som att de skulle kunna bli det, menmen.

Sista dagen med förra familjen tog okaasan med mig till en maskerad vid hennes galleri. Alla dar var äldre än mig, men typ alla ville prata med mig så tillslut var det jättemånga som kom och satte sig vid mitt bord. xD Failade ganska mycket med keigon men de verkade tycka det var okej haha. xD;; Meen jag träffade personen som jobbar med svenska hus (vet inte om jag har berättat om honom innan) och fick nummret till en svenskt som bor i Kumomoto. Hon är gift med en japan och grejs och har bott här ganska länge och vi bestämde att vi skulle träffas på lördag. Men så idag fick jag skolschemat för november-december och det visar sig att vi ska gå i en parad på lördag (har med 100-års grejen att göra, om jag inte har berättat det fyller Kyugaku 100 år i år så det är massa events). Ringde idag igen och på söndag ska ta med sin 4:åriga dotter på typ en demonstration mot kärnkraft i Fukuoka så jag följer med dem~

Första dagen med min nuvarande familj var jättetrevlig. ^ ^ Mama kom och hämtade mig på morgonen, vi åkte och handlade mina saker och sen sa de att jag kunde gå upp på mitt rum och vila vilket jag gjorde eftersom jag numera lider av kronisk trötthet. Lite senare kom Amuru, Asuto och Noa så mama ropade på mig så jag kunde hälsa på dem. Haha jag hade precis legat och halvsovit och var väl inte världens piggaste så jag sa typ hej och gick och la mig igen. XD När vi skulle äta ropade de ner mig igen och vi skålade innan vi åt. Det var jätteblandat, typ pasta med olika tillbehör och friterad kyckling och något. Amuru och Asuto var typ jättehungriga redan när de kom och det hade tagit ett tag innan maten blev klar, så när vi fick börja äta attackerade båda kycklingen samtidigt med sina gafflar utan att ens säga itadakimasu. xD; Och de åt pastan som soba. Det låter en del när japaner äter soba. Asuto var lite awkward och pratade inte med mig, och när vi hade ätit klart satte han sig i papas massagestol med luvan neddragen över halva ansiktet. Sen när han skulle resa sig ramlade stolens ryggstöd ner på något kontigt sett och det lät jättehögt och alla ba MEN VAD GÖR DU? ._____. Diskret. xD Vet inte hur gammal han är btw, typ som Moe? Han har färgat hår så jag antar att han har gått ut gymnasiet. Moes pojkvän Norio var där också, han är snäll (typ). Haha nejmen jag pratade inte så mycket med honom, kommer antagligen göra det senare. Noa går btw både på mamas kvällsskola och Moes dans så jag kommer antagligen se henne en del. Ahh kanska ska berätta det också. Mama äger en privatskola (det var iaf så Kumi-san uttryckte det) som jag kan gå till om jag vill och plugga eller hjälpa till. Jag var där i fredags och de hade ett litet klassrum i random byggnad och alla pluggar typ det de behöver. Det är låg- och mellanstadie elever och de är såå söta~ En kille, tror han hette typ Mizuki, verkar ha ganska stora koncentrationssvårigheter, han kan varken sitta still eller vara tyst över huvudtaget. Men han är jättegullig~! Och lite jobbig, haha. Jag satt och pluggade jättelätta kanji för att jag inte kan alla uttal, och då kommer han fram och tittar vad jag gör och kommenterar hur lätt det är. -_____- Ska visa min JLTP-bok nästa gång, lovar att han inte ens kommer kunna läsa titeln. Sen någon gång ställde han sig bakom mig och log något som antagligen skulle föreställa ett busigt hahajagärjobbig leednde men som bara var extremt gulligt. >w< Haha juste eftersom jag inte har en aning om hur man tar sig dit mötte jag Amuru efter skolan så han fick följa med mig, och när vi kom dit skulle mama presentera oss och säga att vi gick på samma skola, så hon började säga något som hade med oss att göra.
Mizukiellervadhannuhette: KOIBITO!! 8D (pojkvän/flickvän)
Mama: Nej... >____>
Amuru: -ignorera-
Sen bad mama Amuru att hjälpa till med att hämta något innan han gick hem och sa att jag kunde sätta mig och pekade på platsen där han hade ställt sin väska, så jag satte mig där.
Mizukiellervadhannuhette: Hon sätter sig brevid killen! De är visst koibito! 8D
Haha alla de andra barnen var för blyga för att säga något alls, de är typ rädda för mig.
Ochoch jag ska börja gå på Moes dans~! Ahh jag var där och provade i fredags och jag kan ju säga att jag inte hänger med överhuvudtaget, har liksom knappt sett jazz förut, men det är kul ändå. Jag trodde hon gick på en dansskola, men hennes lärare har lektioner hemma hos sig. Hennes hus är helt sjukt stort (hon har liksom en liten danssal i det), tydligen äger hennes man ett företag. Men seriöst jag önskar jag kunde ta en bild på huset. .___.;; Det är vääldigt blandat vilka som går på lektionerna, när jag var där var det en hel del medelålders kvinnor, två män Moe och en annan tjej i hennes ålder och två yngre tjejer, en som är Noas kompis. Vi var kanske lite över tio pers? Jag försöker typ hänga med så mycket jag kan, men de har liksom balett övningar som uppvärmning. Kul när den 40+något åriga mannen brevid är vigare än mig. Å andra sidan är jag ungefär lika vig som en sten så det kanske inte är så konstingt. > >; Moe är däremot jättecool, hon är typ den bästa i gruppen. Blah vill kunna dansa som henne, har liksom svårt med grundstegen. > <;

Har egentligen mer att skriva men det får vänta, måste gå och lägga mig nu. Notera att jag kan använda åäö, jag ha rinternet på min svenka dator~

Kraaam~~

5 kommentarer:

  1. Awesome med åäö :P
    Demostration mot kärkraft i Fukuoka? O.O låter läskigt...
    Bra att du trivs bra och att de är snälla ^^ ätpinnarna låter jätte söta! kort? :D
    Är Asuto en kille från din skola? :P
    (förlåt jag är lite kill-galen för tillfället xD)
    Fortsätt kämpa med dansen! Jag är oxå vig som en sten så du är inte ensam ;)
    Kram~
    //Nellie

    SvaraRadera
  2. Det är sååå roligt att läsa din blogg Sara. Du har kommit till jättefina familier, det märks verkligen att du trivs, det gör mig glad. Glöm inte att alltid ha kameran med dig var du än går. Jag är otroligt nyfiken på bilderna.

    många kramar/Pappa

    SvaraRadera
  3. Najs att du kommit till en bra familj:) Ang dansen, fake it til you make it!;D

    Puss och kram
    Erik

    SvaraRadera
  4. Gud vad kul att det går så bra för dig där! Hoppas du får gå igenom riktiga oförglömliga äventyr. =D

    //Yasmine (från sommarjobbet)

    SvaraRadera
  5. Seeeeg kommentar, förlåt!!
    Haha jag blir alltid så glad av att läsa din blogg. Jag är hemma och är sjuk. Egentligen är det inte så farligt men jag är så himla trött så jag tänkte att jag skulle sova ut. Och plugga ikapp hehe. Så tittade jag nyss på min mobil och då har Ossian skrivit följande: "Vi har aspektuppgiften idag på matten om du skulle ha glömt bort det... Så om du inte är dödssjuk är det kanske värt att släpa sig hit :) bara en vänskaplig påminnelse :)"
    Vi hade alltså en aspektuppgift klockan 12 idag (jag tittade på mobilen 5 i 1) som typ var min enda chans att få mvg i kursen, men är man dödssjuk så är man. För vem skulle glömma nåt sånt liksom?
    Vad kul med dans!! :D Jag var och tränade igår för jag orkade inte sitta hemma och plugga och deppa, så jag åkte dit och snorade ner danssalarna istället. Vi skulle göra nån övning där vi skulle falla till marken, men jag är ju inte känd för att ha särkilt bra finmotorik så jag slog örat i golvet och det gör fortfarande ont D: Gud vad synd det är om mig nu. Jag måste nog gå och tröstäta lite pepparkakor. Finns det pepparkakor i Japan? Jag kanske ska skicka en burk? Eller äta dem framför dig på skype? :D
    Kraaaam!

    SvaraRadera