2011-10-18

Update~

Idag nar jag kom hem fran skolan stod Shunsuke + typ 5 pers med cyklar utanfor huset och var precis pavag darifran. Haha jag blev bara lite forvanad, de stod liksom precis dar jag brukar ga och stirrade jattemycket nar jag gick forbi. >_______>;

Aanyway, forlat att jag inte uppdaterat pa ett tag, har har haft mycket att gora och nar jag inte haft nagot att gora har jag varit for lat, eheh. Eftersom det har hant en del skriver jag lite av varje i det har inlagget~

Fukuoka
Trots att Kumamoto ar omgivet av berg ar det inte sa isolerat som det kanns. Faktum ar att det tydligen gar bussar till Fukuoka fran lite overallt typ hela tiden som kostar ca 100 kronor och tar ungefar 1 och en halv timme att aka med. Jag akte dock bil med okaasan. DE HAR TYP ALLT I FUKUOKA. Jag var lite mindre glad over att de inte hade Liz Lisa i Kumamoto (eller okej de har market, men ingen egen butik) men de har en jattestor i Fukuoka. :'D Plus mmts och massa andra marken jag gillar, bland annat de storsta lolitamarkena och en KERAshop~ Vi var och kollade i alla affarer men jag kopte ingenting eftersom jag hade problem med mitt kort. Vilket ar jatteawkward i Japan nar butikspersonalen ar sa pa helatiden, speciellt nar man ar i stort sett ensam i butiken. > <; Men nu vet jag iaf att det finns, jag kan liksom aka dit lite narsomhelst~ Meen varfor maste alla klader jag gillar vara sa dyyraa~~ D8

Planetarium + Kumamoto Castle
I helgen traffade jag en kompis utanfor skolan for forsta gangen~! (utom nar det varit oplanerat) Alla ar sa upptagna helatiden med klubbaktiviteter och prov, men nu nar midterms ar over fragade Rio om jag ville gora nagot. Jag vet inte riktigt vad man kan gora har, sa hon fick bestamma. Det blev stadsmuseets planetarium~ Jag motte Rio vid skolan och sen sjutsade (stavning? o.e) hennes pappa oss dit.
Planetariumet ar typ som ett mini-cosmonova fast de visar samma film helatiden, och innan filmen visar de hur sjarnhimmlen kommer se ut samma kvall och berattar om stjarnbilderna man kan se. Det forsta var jattemysigt, de visade utsikten fran Kumamotos hogsta punkt sa det kandes som att man var dar, sen gick solen ner och sa kom stjarnorna fram och ja ni fattar (hoppas jag). : D Jag fattade inte jattemycket av filmen, men den handlar typ om en satelit som skickades upp for att hamta stenar fran nagon klump vars bana ibland korsar Jordens, men som man tappade signalen med och sedan aterfann. Dn var lite overdramatiskt. I slutet visade de hur sateliten "dog" nar den akte genom atmosfaren och berattarrosten ba "TACK. HANEBUSA...! DD':" Tror inte den hette Hanebusa egentligen men nagot liknande, jag kommer inte ihag... > >; Det var kul i allafall, jag vill ga dit igen bara for att kolla pa forsta delen. Rio somnade. xD; Haha hon somnar alltid.
Nar vi satt i bilen pa vagen till museet fragade Rio (eller om det var Rios pappa) om jag sett slottet an, vilket jag inte hade (eller okej jag ser det helatiden men jag hade inte varit inne i det). Sa Rios pappa gav oss pengar for att ga dit~ ;____; Grejen ar att jag egentligen har en gratiskupong som jag fick med mitt Alien Registration Card, men det kandes dumt att saga det da och jag ville hellre ga med Rio. T-T;; Alla sager att slottet ar trakigt med jag tyckte det var ganska kul. xD; Kanske mest for att vi gick tillsammans. Efter slottet (ellerom det var innan. det var nog innan) gick vi till en liten matsuri och kopte en massa olika sorters wagashi (tradotionellt japanskt godis) till lunch. Vi kunde inte bestamma vilken sort vi skulle kopa sa vi tog en av varje, dango med typ sirap, mochi pa en pinne med nagot pulver pa och nagon sort gele-kuber som smakade lite lakrits. Det var konstigt men faktiskt helt okej, men bade dango och mochi ar typ deg sa det blev lite mycket.
Till sist gick vi in till stan och tog purikura~ :D Jag har lart mig att sluta skratta helatiden och titta in i kameran istallet for pa skarmen men jag ser likadan ut pa alla bilder. |D; Vi kopte matchande mobil/vasksmycken ocksa for Rio ar sa sot~ Och vi gick forbi Sora fran min kalligrafiklass~! Alla ser verkligen helt annorlunda ut utanfor skolan, jag kande knappt igen henne. Hon har verkligen jattefina ogon btw. ;w;

Random
Kommer inte ihag allting jag skulle skriva har, menmen~
En av killarna fran ESS fragade om min mobilmail, sa jag gav den till honom, men han slutade aldrig maila. xD; Han mailade for att jag skulle fa hans adress, sen borjade han fraga en massa onodiga saker bara for att. Sen sa jag godnatt nar jag gick och la mig men han svarade inte pa det, istallet mailade han igen pa morgonen. XD; Det jobbiga var att jag mailade med honom pa engelska samtidigt som jag mailade med Rio pa japanska, sa jag var tvungen att byta sprak pa mobilen hela tiden.
En annan kille har borjat saga "hej" till mig nar han ser mig. Assa pa svenska. o.o; Det skulle saklart kunna vara typ "hey", men sattet han uttalar det pa later exakt som svenska. Jag vet att jag har berattat for nagra hur man sager hej, men han gar i trean och vad jag vet har jag inte pratat nagot med treorna. .___.;
Ochoch det hande en jatterolig grej for ett par dagar sen. xD Jag och Kate var pa vag fran ESS nar en annan kille som brukar halsa pa mig kommer fram till oss och borjar mumla nagonting samtigigt som han tittar omvaxlande pa oss och in i klassrummet bakom oss. Vi forsoker fortsatta var konversation samtidigt som vi forsoker forsta vad han sager men det gar inte sa bra da han inte verkar vilja oss nagot, han bara star dar och mumlar. Sen marker vi att en hel grupp med killar har kommit ut ur klassrummet och star och tittar pa oss? Vi fattade verkligen ingenting oss utan blev bara forvirrade och gick darifran. Nu i efterhand tror jag att han latsades prata med oss sa att de som satt i klassrummet skulle tro att han gjorde det. XD;
Och igar var det oppethus for foraldrar pa skolan sa vi hade halvdag~ Men jag och Atsuko skulle till bildklubben sa vi gick till en konbini for att kopa lunch. Visar sig att halva skolan gor samma sak. xD Typ alla tjejer fran min klass som ar med i volleyboll laget var dar, plus nagra killar som sa hej till mig och sen stod och forsokte saga saker pa engelska bakom ryggen pa mig. Typiskt japaner, man vet liksom inte om de forsoker prata med en eller inte. =3=; Jag kopte iaf en milkskake-mjolk OCH en pudding med mjolksmak. XD Jag alskar Japans mjolkdrycker~ Saker med "mjoksmak" i Japan smakar inte som svensk mjolk, utan typ... sott. Lite som vanilj? Japansk mjolk ar dessutom mycket fetare an den svenska och dricks inte riktigt pa samma satt. Jag kopte en macka ocksa men den var inte lika intressant, god var den dock.

Imorgon ska jag slapa med mig Kate for att kopa en baddrakt till mig eftersom vi har simning i skolan nu~ Alla har antingen en vanlig baddrakt eller en tvadelad som tacker lika mycket som en vanlig, plus att de gar ner en bit pa benen, sa jag kanner liksom inte for att anvanda min bikini. xD; Tyvar an de nog ganska dyra. Det har gatt at sa sjukt mycket pengar till skolan med uniformer och bussresor plus mobilen och mat och JLPT (det kostar en del att ta). Jag har knappt kopt nagot alls at mig sjalv sen jag kom hit. > <; Jag behover egentligen inte vara med pa simningen, och halva tiden har redan gatt, men jag vill~ D':

Det ar bara en vecka kvar tills jag byter familj nu, jag flyttar det 30:de. Tiden har gatt sa fort. > <; Jag kommer antagligen fa en hel del att gora i min nya familj, och jag ser fram emot att kunna vara mer med Moe, med kommer nog sakna den har familjen en del i allafall. Fast det ar inte som att jag inte kommer se dem mer~ Men arrghh jobbigt att packa igen, jag har formycket saker. =3= Kan knyta min slips ny btw, men alla andras ar finare. D8


Nellie: Vinteruniformen ar faktiskt jattesot~! Alla sager att jag passar i den nyaha~ |D Jag har markt att jag har mitt namn broderat pa en lapp pa insidan av blazern ocksa. 8D

Haha tyvar tycker de flesta killarna pa min skola att det ar jattecoolt att snagga sig. xD

Mamma: Det hade gatt ett par veckor mellan bilderna och inlagget. Nu ar det jattekallt pa morgonen, men ibland blir det varmare pa eftermiddagen. Tror inte jag hinner ta bilder pa den har familjen, ni far se bilder pa nasta~! De har bytt frisyrer sa de ser helt annorlunda ut an pa bilden pa skickade innan haha.

Felicia: Men seg du ar~ D: Hehe jag behover inte skriva prov. 8D Eller jo jag ska ju ta JLPT kom jag pa aah jag kan typ ingenting och det ar bara lite mer an en manad kvar. > >;
Haha det ar ju din spanjor. XDD
Menmen jag flyttar liksom om en vecka~~ ;-;

1 kommentar:

  1. Varje gång ajg läser din blogg blir jag jätte avis xP

    Awesome att alla affärer finns där :D Shoppa shoppa shoppa (?) ^^
    Det där med stjärnorna verkar jätte mysigt!! det låter coolt ;)

    Vet du att i asien (japan, korea, kina) så är det bra om en kille smsar/mejlar en jätte mycket ^^ Han kanske gillar dig~!

    Ska du flytta redan? :O

    Kram Nellie ^w^

    SvaraRadera